tisdag 2 september 2008

Ramadan

Tänkte inleda bloggen med att skriva lite om ramadan som vi befinner oss i starten av. Med full nästan värkande mage känner jag mig harmonisk och lugn efter kvällens iftar (när man bryter fastan).

Ramadan är för mig förknippad med så mycket. Harmoni, frid, fokus och självkontroll.
Jag tänker mycket under ramadan, på vad jag värdesätter i livet, vad jag har och vad andra människor saknar. Jag ifrågasätter relationer runt om mig och förlåter människor som jag varit arg eller irriterad på eftersom jag oftast kommer fram till att problemet jag inbillat mig haft med personen i fråga är så världsligt och så egentligen obetydligt. Det ger mig en sådan enorm känsla av frid och tillfredställelse.

De flesta förknippar ramadan med fasta och det är ju en del av den. Man fastar (avstår från mat och vatten) under de timmar som solen är uppe. Idag började fastan vid tio i fyra på morgonkvisten och avbröts vid tio i åtta på kvällen. Men ramadan är så mycket mer, man ska avstå från att ljuga, bråka och att tänka negativt. Värdesätta det man har och ägna en tanke åt de som inte har mat,vatten och trygghet. Vi ger pengar till välgörenhet och vi ägnar mycket tid åt familjen. Varje dag förbereder vi god mat som vi äter tillsammans länge och njuter av efter dagens fasta. Vi går upp vid tre och äter en tidig frukost i stillhet innan gryningen och avslutar med att be fajr (morgonbön) tillsammans sida vid sida där vi inkluderar tankar på våra medmännskor som har det sämre än oss innan vi går tillbaka till sömnen.
Det är så mycket samhörighet och värme under ramadan. Något man givetvis ska eftersträva under årets alla månader men som är extra framträdande under ramadan.

Jag försöker avstå från diskussion på de olika forum jag aktivt debatterar på, för att försöka få lugn och undvika all den intollerans som tyvärr finns mot oss muslimer idag. För att för några veckor slippa de hatiska individer som anser att jag inte har rätt till självbestämmande som muslimsk kvinna, inte har rätt att bära min sjal (som JAG valt) och inte har rätt till inträde på olika platser i samhället.
Men detta är ämnen som jag ska gå in på i separata inlägg eftersom de förtjänar egen plats i sig.

Salaaaam! (Fred!)

Inga kommentarer: