onsdag 24 september 2008

Islamofobi i vårt samhälle

Idag tycks det råda ett allmänt samtycke att det är okej att ogilla islam och muslimer. Saker som för mig som muslim framstår som rent bisarra att säga är helt okej att kasta ur sig.
Senast på jobbet för någon vecka sen hamnade jag i ett samtal med en av mina kollegor varav hon säger följande till mig:

" Ja du kommer säkert ogilla mig för att jag säger detta" (redan här undrar man ju varför hon då säger det) " men jag ska säga dig att jag har sagt till mina två tonårsdöttrar att vad de än gör så tolererar jag inte att de tar med en muslim hem".

Chockerande tycker jag, men knappt någon reagerade på vad hon sa! Byt ut ordet muslim mot valfritt "accepterat" skällsord (neger, svartskalle eller varför inte det neutrala ordet jude) så hade det varit bra mycket fler som reagerat på vad hon faktiskt sa till mig.

Vidare följde en lång utläggning där hon framställde islam och muslimer (främst manliga företrädare) som ondskan själv och hon blev den som genom att ta avstånd från muslimer och islam var den goda och den som stod upp för rättvisan. Denna kvinna hade dömt ut ca. 1.5 miljarder människor efter att ha mött ett par stycken muslimer som hon ogillat och inte kommit överens med. Vidare var hennes argument rätt underliga, där islam blev; anti rättvisa, anti mänskliga rättigheter och anti jämställdhet. Något som för mig som muslim känns väldigt främmande.

Och detta är inget unikt, när jag tagit upp detta med människor för att få något slags perspektiv på vad det är som egentligen händer i samhället så får jag höra kommentarer som "ja men det finns ju bra mycket muslimska män som slår sina kvinnor" och "ja men där i iran är det slöjtvång". Jag blir som svensk muslim företrädare för både misshandlande muslimska män samt förväntas ha svar på varför Iransk inrikespolitik ser ut som den gör och som kronan på verket så förväntas jag även representera detta. Helt sjukt.

Jag undrar vilka reaktionerna skulle bli om jag sa till dessa människor att jag vägrar ta in kvinnor utan slöja i mitt hem eftersom "alla vet hur lössläppta västerländska kvinnor är" eller annan valfri löjlig fördom eller varför inte tvingat valfri icke muslim att stå upp och ta ansvar för de svenska män som misshandlar kvinnors gärningar. Vidare bör de även förklara för mig varför man i Italien har problem med maffiaverksamhet, jag menar Italien är ju ett europeiskt land som har sekulär demokrati precis som i Sverige!

Jag menar att dessa saker är uttryck för en utbredd och accepterad islamofobi som samhället drabbats av. Det är helt okej att säga nästan vad som helst om och till muslimer. Det är okej att skämta med mig om att "ta av den den där jädra slöjan nu" och det är okej att kränka mig som privatperson eftersom jag företräder islam. Man utmålar muslimer och islam som något främmande, dåligt och framförallt skrämmande och således är allt okej att säga om islam. Aldrig ägnar man en tanke åt att det kanske INTE är som det skrivs i medierna och att vi vardagsmussar kanske inte känner att vi har svar på varför inrikespolitiken i Iran, Saudi eller valfri diktatur ser ut som de gör eller att det har mycket med oss att göra.

Är det bara jag eller är samhället helt knas?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Nu e jag inte svensk och kan inte uttala mig om det svenska samhället, men österut, i Finland, kan man iaf konstatera att jo, samhället är knäppt. :) E inte muslim själv så ngt specifikt om muslimers situation här kan jag inte komma med, men tror att de flesta grupper som inte faller inom det som traditionellt ansetts mainstream i Norden kan ha det svårt. Det gäller allt från fördomar, glåpord, tyst diskriminering och allmänt åsidosättande. Jag tror inte heller att många hade blinkat om ordet "muslim" bytts ut mot mörkhyad, asiat eller någon annan grupp man kan välja att ha fördomar mot. Rasister finns det gott om och tyvärr verkar de tycka att de gör omgivningen en tjänst genom att lufta sina fördomar.

Hur som helst verkar ditt bloggprojekt spännande och jag kommer att följa med vad du skriver i fortsättningen! :)

Galaxa sa...

Ja, det är många som kommer med generaliserande utläggningar om både det ena och det andra när det gäller islam. I många länder med muslimsk majoritet är demokrati inget som direkt har genomförts och man ser exempel på t.ex. en extrem orättvisa gentemot kvinnor. Detta blandar människor ihop med religionen som sådan, vilket förstås är fel.

Ska muslimer vara något självkritiska, så måste man emellertid förstås se att religionen har en del i allt som har med samhällsliv, på samma sätt som som kristendomen och dess utövare varit en maktfaktor i t.ex. Skandinavien. Det går inte att komma ifrån och det finns inga vattentäta skott mellan religionsutövning och samhället i övrigt.

Men om vi återgår till Sverige: Ett sätt att få bort fördomar är också att själv inte generalisera. Många jag talar med är rent ut förbannade och kränkta av de fördomar man blir utsatta för från vissa invandrargruppers sida gentemot sedan generationer infödda svenskar. Du skämtar lite om att "vilka reaktionerna skulle bli om jag sa till dessa människor att jag vägrar ta in kvinnor utan slöja i mitt hem eftersom alla vet hur lössläppta västerländska kvinnor är". Du har rätt i att reaktionerna skulle bli starka. Och jag kan berätta att det inte är ovanligt att svenska flickor får höra just detta. Det ena är inte bättre än det andra.

Att påstå att "det råder ett allmännt samtycke" att det är accepterat att ogilla muslimer är en generalisering. Det är i så fall lika accepterat som att påstå att svenska barn inte har respelt för sina föräldrar. Det finns inget sådant samtycke. Om folk ogillar islam så är det förstås deras rätt att göra det. Ur religiös synpunkt, inget annat. Men att det skulle råda någon allmän acceptans att ogilla muslimer känner jag inte igen. Det är inte pk alls. Men att det inte är pk betyder inte att det inte är vanligt. Lappjävel t.ex. är något man i Sverige kan häva ur sig t.ex. utan någon reaktion från omgivningen. Man kan även generalisera om samer som folkgrupp, fastän det är yrksegruppen renägare man talar om för tillfället. Så exemplen är många. Och de bör givetvis motarbetas!

Den ganska oförskämda kvinna du talar om har säkert inte alls i åtanke att döma ut 1,5 miljarder människor. Däremot dömer hon kanske ut antirättvisa etc - något som i sanning är ett faktum i många länder i världen idag, med muslisk majoritet. För dig som muslim käns det främmande. Men tydligen inte för många andra muslimer, eller hur? T.ex. är det inte främmande för många av de miljoner människor som bor i dessa länder, framför allt de styrande! Om jag får sticka ut hakan...

Och: ett annat sätt att slippa generaliseringar kunde ju vara att muslimer slutade säga" vi muslimer" ideligen jag läser en del bloggar...). Att generalisera över sin egen grupp - och dessutom ofta sätta något så allmänt som "västerländskt" som motsats till detta gör ju inte direkt att fördomar och generaliseringar försvinner. Dessutom jämför man ju då religiösa med geografiska/kulturella och det är att blanda äpplen och päron, även om jag som sagt anser att religion aldrig kan stå helt fritt från samhället i övrigt.
Jag tror att alla får vara försiktiga med generaliseringar, helt enkelt. Och du har helt rätt i att samhället är i knas!

Hadiya sa...

Galaxa.
Givetvis så är det en tvåvägsgrej, fördomar är inte okej från ett håll men inte från ett annat men då förespråkar islam inget annat.

Ja visst, givetvis är det också en generalisering att påstå att det råder ett allmänt samtycke att kritisera islam och muslimer. Mne jag vet inte om jag tycker den är så långt från verkligheten. Visst finns det dem som inte har en extremt förenklad bild av islam och muslimer men de allra flesta har något att säga och något att kritisera som i de flesta fall är inkorrekt eller kulturella företeelser.

Att det råder förtrytck och orättvisor i länder med muslimsk identitet är ingen hemlighet. Men som muslim (och här menar jag då med utgångspunkt från islam) så känns det främmande att hävda att det är islamiskt, något jag är gövertygad om att de flesta muslimer du möter från dessa länder även också anser. De kritiserar stater och system som ska kritiseras men väldigt få menar att det härstammar från islam, vilket var min poäng med att skriva att det som muslim känns främmande att stå för detta.

Ja man ska vara försiktig med generaliseringar, som jag skrev det det "muslismka varat" som knappast existerar i den värld av mångfald vi har idag. Men om poängen går fram så får man använda begreppet muslimer ibland, tycker jag.