onsdag 3 september 2008

Kvinnosyn, hyckleri och slöja

För ett tag sen pratade jag med en nära väninna till mig. Hennes kompis hade blivit våldtagen efter att ha följt med två män på efterfest i stockholm. Vi hamnade i en diskution om samhället och den falska bild av frihet som samhället ger kvinnan. Idag läste jag detta: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=823625 om en man som frikändes trots att han erkänt att kvinnan sagt nej samt att han tvingats bända isär hennes ben för att kunna ha sex med henne. Han frikändes för att kvinnan lagt sig brevid honom i underkläder och att detta KUNDE tolkats som en invit vilket gjorde hennes upprepade "nej" till osäkra. Helt sjukt.

Det svenska samhället (inte bara det svenska utan det "västerländska samhället"i sig) lär tidigt kvinnan att hon är fri att göra som hon vill. Magasin som veckorevyn, cosmopolitan (u name it) lär henne sedan att ska hon vara som mest fri ska hon vara maximalt sexuellt aktiv, helst med flera olika partners eftersom gamla tabun ska brytas och den ungdomliga lustan ska upptäckas och bejakas till fullo!

Men när något går fel, för mycket alkohol finns i blodet och sexet inte blir så frivilligt som de bör vara då är det till syvende och sist kvinnans ansvar. Hon står själv inför en dömande rätt och bevisbördan ligger på henne. Hennes privatliv hängs ut, hennes klädstil och till och med hennes alkoholvanor. Medans mannens privatliv är föga intressant i de flesta fall. T.o.m när mannen erkänt att kvinnan sagt nej och att han fått tvinga sig på henne så döms han inte för våldtäckt utan frias helt för att hon reagerat på ett sätt som gör att man ifrågasätter om hon verkligen inte var med på det hela, trots hennes fysiska och verbala motstånd. Sällan har man skådat sådant hyckleri från samhället. Men det är bara ett exempel på den dubbelmoral som finns.

Min konvertering till islam och kanske främst valet att bära slöjan är på ett sätt ett statement, ett avståndstagande från ett sexfixerat samhälle där kvinnan många gånger objektifieras på ett fult och smutsigt sätt. Där estetisk kompetens är vardagsutryck på vissa arbetsplatsers kriterier på arbetssökande och där rumpa och bröst går före personlighet. Ett avståndstagande från allt detta och ett sätt att för mig att "ta tillbaka rätten till min egen kropp". Där jag väljer själv vem som ska få se det som är vackert på mig och när jag väljer att visa det. Jag kräver att bli väl behandlad och respekterad för min personlighet, oberoende av hur mycket hud och kvinnliga former jag väljer att visa. Detta har för mig lett till en ökad känsla av frihet. Frihet från sjuka självsvältande ideal, frihet från bekräftelse i okända mäns blickar och frihet från känslan av att vilja behaga genom mitt yttre.

Kvinnan i islam tillåts vara kvinna och hennes roll värderas och respekteras högt inom religionen. Islam påbjuder en kvinna (såväl som man) att ta ansvar för sin sexualitet, klä sig "anständigt" och inte uppmana till sexuell attraktion och handling. Man rekomenderas att sänka blicken och inte stirra och flirta utanför de trygga ramar som ett äktenskap skapar.

Västvärlden och det svenska samhället dömer islam och muslimer ofta och hårt. Inte sällan för den sexuella kontroll som man hävdar finns av kvinnan (och som definitivt finns i många länder) där man förkastar sin uppfattning om att islam håller kvinnan ansvarig för mannens sexualitet och att hon täcker sig för att hindra hans lustar. Där sanningen egentligen rä att islam hävdar att man som kvinna är lika delaktiga och ansvariga för sina respektive sexualiteter. En man är inget djur inom islam utan är obligerad att behärska och kontrollera sina lustar.

Men är det inte för härligt; det väst och många sekulära uppfattar att islam står för och man fördömer allra hårdast  är en del av vårt svenska rättsystem. Kvinnan BÄR här tydligt ansvar för mannen och det är på henne ansvaret för hans handlingar ligger. Han är inte en tänkande behärskad individ när det kommer till sex utan en djurisk varelse som kvinnan måste kontrollera genom att klä sig anständigt, inte inbjuda eller uppmuntra om hon inte är riktigt säker på att hon vill. Trots att hon säger nej upprepade gånger bär hon ansvaret för våldtäckten (som inte är en våldtäckt juridiskt) för att hon la sig i fel underkläder. Hyckleri!

Jag hävdar inte att hela samhället eller alla individer bekänner sig till ovanstående, inte heller att alla muslimska kvinnor med slöja gör det av samma skäl som mig, detta är mina skäl och min syn på samhället. Det gör mig arg och ledsen!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Wow vilken blogg! Häftigt att stöta på likasinnade, även om jag själv inte är muslim.

Anonym sa...

www.sharazad.blogg.se

Anonym sa...

många religioner + samhället försöker lura oss att vi inte är djur och att det djuriska är fel.

vilket i grunden är fel.

att däremot kunna anpassa sig är inte att inte vara djurisk.

problemet är inte att vi är översexuliserade utan snarast att det är tabubelgt delvis och sexualiteten frå inte flöda fritt ,tex finsn det social kravet på 2samhet och äktenskap etc som är hinder.

+ att vi ahr många kvarlevor från framförallt den kristna kyrkan dogmer och sexnegativism.

och våran allmäna rädsla för nakenhet trotts den svenska synden som var så omtalad.

så nej vi måste acceptera o bejaka sexualiteten på helt andra sätt och släppa på de bojor som gör oss så fångan och som då orsakar kvinno diskriminiering.

Med detta sagt så säger jag inte att någon inte ska få tro vad de vill utan det här handlar om religioners ider och påbud. och hur vi all ska stälal oss till de ider och påbuden.