fredag 5 september 2008

Islam en självklar del av Sverige!

I går var jag på en konferens som heter som rubriken. De behandlade huruvida islam är och kan vara en naturlig del av sverige. Det förekom både som fråga och påstående. Att ställa det som fråga blir aningens fånigt då islam ( muslimer blir en mer korrekt benämning) redan ÄR en självklar del av Sverige. Vi finns redan här och vi är här för att stanna. Att vara muslim är bara ännu ett sätt att vara svensk på.

En av föreläsarna var religionshistorikern Mattias Gardell, en man jag länge velat höra. Jag blev inte besviken av hans föreläsning och vissa saker han sa fastnade hos mig. Jag ska försöka återge dem och väcka frågorna som han ställde på nytt.

Hedersmord är något som ofta nämns när man talar om islam. När morden på Pela och Fadime inträffade sökte man genast orsakerna hos islam eftersom förövarna var muslimer. Inga alternativa förklaringar söktes. Det gav upphov till en enorm debatt om hedersvåld och hedersmord (som jag definitivt tycker ska uppmärksammas) problemet är bara att inga alternativa förklaringar överhuvudtaget söktes. Det inträffade för att de var muslimer och det är sådant muslimer gör! Vi har i Sverige haft 3 hedersmord sedan 1994-2002( om jag inte minns fel). Under samma period mördades 405 svenska kvinnor av svenska män. Något som knappast fått lika stort genomslag i media. 3 veckor (återigen är jag lite tveksam på exakt datum)efter ett av de s.k hedersmorden slog en svensk mamma ihjäl två av sina barn. I den debatten sökte man olika skäl till varför och de olika förklaringarna haglade till varför hon genomförde detta hemska brott. Varför frågade sig ingen samma sak i fallet med Pela och Fadime? Var hennes pappa sjuk? Fanns det något i hans barndom? Varför gjorde han det? Varför lyftes inte debatten om Abbas som var den tredje hedersmördade lika mycket som den om de två kvinnorna?
Bara ett av de utryck som finns i vårt samhälle om en förutbestämd mening om islam och dess kvinnosyn som leder till en okonstruktiv hetsjakt på muslimer och islam där dialogen blir sned.


Man har skapat och försöker etablera ett muslimskt vara. En enhetlig muslimsk identitet som man kan identifiera och placera in alla muslimer i. Något sådant blir bara löjligt och har aldrig existerat. Man skapar företrädare som benämns muslimska eftersom de har en "muslimsk barkgrund" (tom detta blir tveksamt i många fall) och som får vara företrädare för att bekräfta sanningshalten i detta muslimska vara. Ayan Hirsi Ali är ett bra exempel på detta, eller varför inte vår egen svenska Nyamko Sabuni som definitivt inte är muslim men ofta får tala som representant för detta islamska vara.
Ayan Hirsi Ali menade att när 11 septemberdåden inträffade så var detta "islams sanna ansikte som visade sig". Underligt påstående då islam är en religion som funnits i mer än 1400 år. Menar Hirsi Ali verkligen att det bara funnits 19 (så många var de som utförde dåden) sanna muslimer under alla dessa år?

Gardell talade även om synen på den muslimska kvinnan och slöjan som hon bär och som jag behandlade i förra inlägget. Han drog en intressant parallell att svenska folket och väst förknippar slöjan med förtryck därför att det är en syn som de fått med sig av den kristna synen på slöjan som paulus etablerade. En syn där kvinnan är underordnad. Något som muslimska kvinnor är totalt främmande inför, vilket jag själv kan vittna om. Jag låter det vara osagt huruvida det stämmer eller ej men det är intressant teori.

Synen på islam som våldets och svärdets religion är något vi får med oss från barnsben. En islamofobisk syn finns integrerad i våra skolböcker. Jag studerade en av mina komvuxstuderande vänners böcker och det är verkligen sant. En syn som är baserad på muslimers kamp mot det koloniliserande väst. Idag talar man återigen om muslimska våldsamma extremister och muslimska självmordsbombare. Allt i en tid då väst återigen ockuperar muslimska länder (Irak, Afghanistan och Palestina listan kan göras lång)och skapar misär. Är det så underligt? Och kan det tala för islam?

Sveriges islamofobiska agerande reflekterar sig i samhället i form av diskriminiering av muslimer och de av muslimsk härkomst. En muslim har begränsad tid för bön medans en rökare får puffa bäst han vill. Detta leder till stigmatiserade minoritetsgrupper som skapar det vi är mest rädd för. Extrema ungdomar som inte känner sig hemma och som inte känner sig värda ett jota. Vem skulle inte bli arg? Allt för ofta så krävs att man assimilerar sig för att ha en chans över huvudtaget. Som min muslimska vänninna med somaliskt ursprung sa: "Jag kan inte ha slöja just nu, det räcker med att vara svart och invandrare, jag orkar inte diskrimineras även för att jag bär slöja". Muslimer ses som en trojansk häst av SÄPO som buggar varenda moské i Sverige och skapar terrorlagar som underminerar den demokratiska rättsäkerheten i Sverige. Är det ett sådant samhälle vi vill ha? Där konvertiter kallas till s.k "brobyggande samtal" enbart för den religion de valt.
Jag menar inte att det finns en ursäkt för våld utan jag kräver att man lyfter samhällets skuld och ansvar i det hela.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

9 kommentarer:

Ida sa...

Oj, vad trevligt att se nya bloggare! Välkommen! :o)
Otroligt tuffa och fina artiklar, mycket förnuft i det du skriver. Ska jätte gärna göra en reklam på FFF-bloggen. Och snart länkar vi dig, inshallah ...

... Det saknas bara att vi börjar mailas lite grann :o)
forumforfrihet@hotmail.com

selam / Ida

Anonym sa...

Assalam aleikum Hadiya
Koranen ligger ständigt uppslagen här hemma och jag läser då och då och mer och mer fyller den mitt hjärta.
Jag har alltid haft en Gudstro, tro på alltings skapelse.
Man kan likna det vid en teckning, där jag ritar med pennan.
Det var min Gudstro, men sedan jag började läsa Koranen färglägger jag nu teckningen i olika färger, breddar min tro.

Tack Haduya för dina väldigt vänliga ord på min blogg, jag blir djupt rörd och du ger mej styrka. Tack

Anonym sa...

Mycket bra och givande inlägg Mashallah, detta borde vistas mer i media!

Fazeela Selberg Zaib sa...

Välkommen Hadiya!!

Jätte kul att du börjat blogga mashallah :)

Vi ska länka dig på FFF.

Anonym sa...

Hej! Anstai här.
Det här skriver jag bara för att jag inte har din mailadress :-) Behöver lite akut ngn som kan läsa arabiska, min kontorskollega är och hämtar sina barn idag! Gäller idag, torsdag 11 eller fredag 12 september, om du ser det här.
Har skrivit till dig på helgon.

feminix sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
feminix sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
feminix sa...

Vad är det för skillnad på revertit och konvertit? Vad är det bästa med islam?

Anonym sa...

Assalam aleikum. Hoppas att jag inte gör fel i att skriva så trots att jag inte är muslim, eller ens troende i någon religion. Ville bara säga att anledningen till att SÄPO hyperkontrollerar muslimer angående terrorism är för att det inte finns så många kristna självmordsbombare. Det finns dock fler kristna galningar med gevär uppflugna i kyrktorn än vad det finns galna muslimer, men det ger inte SÄPO något anslag. De måste upprätta hela den här, väldigt vaga, hotbilden av "de faarliga muslimerna" så att folk fortsätter vara rädda och skattepengar går till en massa SÄPO grabbar. De vet själva antagligen om att de bandinspelningar de har på muslimska tanter som diskuterar tyger på ett annat språk inte är ett hot i sig, men de vill behålla sina höga löner. Bra blogg btw. MVH Martin