söndag 12 oktober 2008

Islams fredsbudskap.

För många av oss muslimer är det så självklart att islam är en fredlig religion som värderar egenskaper som tolerans och repsekt högt. Men i dagens samhälle, där bilden av islam är ensidig och färgad av politik, är det inget som är vida känt. Jag tänkte därför passa på att lyfta upp denna sida av islam och utnyttja min röst för att bidra till en mer mångfaldig bild av islam. För er som tycker det är tråkigt att läsa citat och texter; ge det en chans och läs det med öppet sinne, det finns en skönhet i det om man öppnar sitt hjärta.

En av de verser jag finner så förundransvärd i koranen är denna:
[49:13] Människor! Vi har skapat er av en man och en kvinna, och Vi har samlat er i folk och stammar för att ni skall lära känna varandra. Inför Gud är den av er den bäste vars gudsfruktan är djupast. Gud vet allt, är underrättad om allt.

Här talar koranen alltså om vikten att lära känna varandra och söka samförstånd oavsett tillhörighet. Gud talar om vikten att närma sig varandra och inte att skygga från varandra likt den polarisering vi ser allt mer i vårt samhälle där rädslan för " den andre" blir allt starkare.

Ordet islam kommer från roten s l m som även bildar ordet salam- fred. Att vara muslim innebär att man är den som ger sig hän åt Gud. Det är en aktiv handling, således är muslim något man är i sin handling. Några av de ord som beskriver de troende i koranen är; de som skapar trygghet och de som skapar skönhet. Just trygghet och fred är återkommande ord i koranen.

Koranen talar också mycket om vikten att visa godhet och handla med respekt och rättvisa:
[60:8] Gud förbjuder er inte att visa godhet mot dem som inte bekämpar er på grund av [er] tro och inte driver ut er ur era hem, och [Han förbjuder er inte] att bemöta dem med rättvisa och opartiskhet - Gud älskar de opartiska.

Konceptet att ständigt visa godhet och ha nära till förståelse, förlåtelse och tolerans och inte vara långsint är genomgående i koranen:

[41:34] Den goda handlingen och den dåliga handlingen kan inte ställas sida vid sida. Jaga bort [den dåliga handlingen] med en bättre - den som var din fiende kan bli din nära vän!

[8:61] Men visar de sig villiga att sluta fred, var då själv beredd till det och lita till Gud; Han är Den som hör allt, vet allt.

Profeten Mohamed (fred och välsignelse vare med honom) påminde ständigt människorna om vikten av att behålla fred och att det alltid var att föredra framför krig om valet fanns. Livet betonas som heligt både i koranen:

[6:151] Säg: "Kom, så skall jag läsa [för er] vad det är som Gud har förbjudit er: Sätt ingenting vid Hans sida; gör aldrig annat än gott mot era föräldrar; döda inte era barn av fruktan för fattigdom - Vi drar försorg om er och om dem - avhåll er från all skamlöshet, både inför andra och i hemlighet; tag inte andras liv - Gud har förklarat [livet] heligt - annat än i rättfärdigt syfte. Detta är vad Han befaller er; kanske skall ni använda ert förstånd.

Men även av profeten (fred och välsignelse vare med honom) har sagt att "att rädda ett människoliv, är som att ha räddat hela människosläktet." (fri citering)

Att mäkla fred och göra gott är så eftersträvansvärt att det t.o.m är okej att hitta på för att uppnå fred. Följande är från en hadith (saker som profeten sagt eller gjort):

Narrated Um Kulthum bint Uqba:
That she heard Allah's Apostle saying, "He who makes peace between the people by inventing good information or saying good things, is not a liar."

Att etablera rättvisa är också otroligt högt värderat inom islam:
Allah's Apostle said, "There is a Sadaqa to be given for every joint of the human body; and for every day on which the sun rises there is a reward of a Sadaqa (i.e. charitable gift) for the one who establishes justice among people."

Jag ska i senare inlägg återkomma till muslimska fredsförebilder eftersom detta är okänt för många idag, fast i och med de nya Arnfilmerna så har Salâh-ad-Dîn blivit uppmärksammad.

Nu är timmen sen och jag ska sova.

Med hopp om fred/salam!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 kommentarer:

Maryam sa...

Asalam aleikoum syster!
Jag blev så glad när jag upptäckte din blogg, machallah! Väldigt fin och väldigt informativ. Fortsätt så. Jag kommer att följa den, inchallah!

Ha det så gott och Allahs fred vare med dig!

Johan Weiefors sa...

Otroligt bra att du skriver om detta. Det är enormt viktigt. Jag skulle vilja att du tittar på min blogg där jag gett mig ut på väldigt tunn is och försöker bemöta främlingsfientlighetens okunskap. Det senaste inlägget jag skrivit har fått mig känna att jag behöver hjälp, hjälp för att försöka bemöta så många felaktigheter som möjligt. Hoppas du tar dig tiden, det känns viktigt då jag fått mycket hotfull respons på serien och behöver få allt så vattentätt och rätt som möjligt.

MvH,
Johan

Martin sa...

Hej! Jag har i tiotals år studerat vetenskap och olika religioner, och enligt mitt bästa och ärligaste omdöme så finns det ingen gud. Om ateister säger Koranen:

[2:126] "Och den som förnekar tron, honom skall Jag skänka välstånd under någon tid; sedan skall Jag överlämna honom åt Eldens straff - ett i sanning fasansfullt slut!"

[4:56] Vi skall låta dem som påstår att Våra budskap är lögn brinna i denna eld - i den takt som deras hud förbränns, skall Vi ersätta den med ny hud, så att de får pröva straffet helt och fullt. Gud är allsmäktig, vis.

På vilket sätt är detta ett rättvist fredsbudskap? Varför förtjänar jag, som ärlig sanningssökare, evig tortyr?