torsdag 9 oktober 2008

tevedebut och hotbrev

Idag fick jag mitt första postade hotbrev. Annars har det mest vart på mailen vilket inte känns lika verkligt. Det roliga var att det var adresserat på följade vis: "muslimen samt mitt förnamn och mitt efternamn samt min stad". Ingen adress fanns på brevet men likafullt kom det fram.
Det är någon stackare som blivit upprörd över min tevedebut förra veckan där jag deltog i en frågesport på bästa sändningstid. Jag nämnde i frågesporten att jag var fredsagent och föreläser om islam och fred samt sa att det fanns tyvärr finns mycket islamofobi i samhället. Något som brevskrivaren vände sig emot existerade med hänvisning till 11 september. Det lustiga är att brevskrivaren genom sitt brev bekräftar islamofobins existens.

Vidare fick jag veta att jag var en "landsförrädare som borde flytta till ett arabland om jag inte kunde leva som en svensk" och att jag är en "hucklefitta". Härliga beskrivningar!

Jag blir än mer övertygad om att det var helt korrekt att ställa upp i frågesporten, att Sverige behöver se mer muslimer som tar plats i olika sammanhang. Jag läste i en annan blogg där man var kritisk till "blondinbellandet" som svenska muslimer ägnar sig åt då man i sin vilja att framstå som vanlig riskerar att glömma vad som är viktigt. Men jag tror verkligen det ÄR viktigt att muslimer syns som vanliga människor i olika sammanhang. Uppenbarligen så upprör en muslimsk kvinna i teve någon (notera att det inte diskuterades politik eller några som helst känsliga frågor) så pass mycket att denne blir arg och sätter sig och skriver ett brev fullt med hat.

Det är helt bisarrt, återigen återkommer jag till det men det ÄR verkligen det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

Omar sa...

Syster, så ser verkligheten ut för muslimer som träder ut i offentligheten. Själv får jag hotbrev och hotfulla telfonsamtal flera gånger i veckan.

Fazeela Selberg Zaib sa...

Stå på dig syrran!

Det finns inget blondinbellande över dig.

Det är tråkigt med hotbrev men låt det inte påverka dig negativt. Må Gud skydda dig.

Ida sa...

Men du var lysande på TV!
Jag var såååååååååå glad att se dig där :o)
Jag fick en rad hotsamtal när jag hade telefon på mitt namn. Sen, när jag ladde upp telefonen på makens namn så blir det svårt för aggressiva sionister att hitta mig.
Det är vår verklighet och ibland ingår i vardagen. Man blev immun på slutet och börjar bara att ignorera det hela.

Har du polisanmält brevet?
GÖR DET!
Det luktar på sverigedemokraterna.

Linn Lundin sa...

Jätte bra blogg!
Och man kan inte annat än att skratta åt dessa okunniga fega människor.

Light Mind sa...

Du är bra.
Vi är med dig.
Fortsätt med det vikiga jobb du gör!

- Fred och Frid! /\

Buddhist i Uppsala